تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

اسیدیته آب استخر

اسیدیته آب استخر

اسیدیته آب استخر شاخص مهمی در تعیین پارامتر های شیمیایی کیفی آب می باشد. پی اچ آب استخر باید بین 7.2 تا 8  باشد. در صورتي که از سولفات آلومينيوم که به نام تجارتي آلوم خوانده مي شود براي تصفيه و انعقاد مواد معلق آب استخر استفاده شود. آب آن در تمام مدتي که از استخر استفاده مي شود باید واکنش قليایي نشان دهد یعني pH آب استخر 7.2-8 باشد. مشكلات ناشی از پایين بودن پی اچ  را می توان به خورندگی ،کاهش کلر موثر ،ایجاد لک ،سوزش و تحریک چشم و پوست شناگران و مشكلات ناشی از بالا بودن pHمی توان به رسوبگذاری،کاهش کارآیی کلر، ابری شدن آب و تحریک چشم و پوست شناگران را نام برد.

اسیدیته آب استخر باید بین 7.2 تا 8 باشد.

 

اندازه گيری پی اج  آن توسط کيت های مخصوص به روش رنگ سنجی و با استفاده از معرف فنل رد و در آزمایشگاه از روش الكترود توسط دستگاه pH سنج صورت می گيرد.

قليائيت ، توانائی آب در خنثی سازی یون های+یا اسيد می باشد. عوامل ایجاد کننده قليائيت در آبهای طبيعی معمولاً، کربنات ، بيكربنات و هيدروکسيل هستند. این عوامل ممكن است به 5 حالت زیر در آب وجود داشته باشند:

  1. قلیائیت  OH
  2. قلیائیت CO3 و  OH
  3. قلیائیت CO3
  4. قلیائیت CO3 و HCO3
  5. قلیائیت HCO3

 مشکلات ناشی از افزایش قلیائیت

  1. سخت تنظیم شدن PH
  2. تیرگی آب
  3. بالا رفتن میزن PH

مشکلات ناشی از کاهش قلیائیت

  1. نوسان میزان PH
  2. خوردگی
  3. کاهش میزان PH
اسیدیته آب ستخر و دلایل نیاز به تنظیم پی اچ آب استخر

قلیائیت کل استخر نباید کمتر از ۸۰ میلیگرم بر لیتر شود. همچنین میزان قلیائیت حداکثر باید ۱۲۰ میلی گرم بر لیتر باشد تا ایرادات مورد نظر پیش نیاید. البته این مقدار قلیائیت بستگی به میزان پی اچ آب استخر نیز دارد که میزان آن به چه شکلی باشد. عموما پی اچ آب استخر باید بین 7.2 تا 8 باشد.

 

 

Rate this post

برچسب ها : , , , , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp