تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

انواع روش های شمارش باکتری ها

انواع روش های شمارش باکتری ها

انواع روش های شمارش باکتری ها هتروتروف شامل روش پور پلیت ، بشقابک های پهن (spread plate) و روش فیلتر غشایی قابل انجام است. روشی که تعداد کلی و تقریبی از تعداد باکتری های که پتانسیل رشد را دارند، می دهند. باکتری های که مستعد رشد بوده و شاخصی برای آلودگی میکروبی آب می باشد. شمارش بشقابی باکتری های هتروتروف ابزار مناسبی برای تشخیص اثربخشی فرآیند های مختلف تصفیه می باشد و همچنین ابزارر مهمی جهت تست های کنترلی تصفیه خانه ها می باشند.

 

روش های شمارش باکتری های هتروتروف

شمارش باکتری های هتروتروف همچنین یک شاخص برای آلودگی آب در شبکه های توزیع آب شهری می باشد. روش هایی برای ایزوله کردن باکتری های پاتوژن و پروتوزئا نیز وجود دارد. این روش ها پیچیده بوده و برای آنالیز های معمولی به کار برده نمی شود. بررسی های میکروبی عادی که برای نمونه های آب مورد استفاده قرار می گیرد ، بعنوان یک شاخص کامل در شناخت باکتریولوزیک آب محسوب نمی شود چرا که شاخص های متنوعی در این زمینه قرار می گیرند. بنابراین همیشه باید انواع روش های شمارش باکتری ها برای انواع مختلف باکتری های از جمله باکتری های گروه کلیفرم ، باکتری های هتروتروف و باکتری های سودوموناس و سایر باکتری های آلاینده رو مورد آنالیز قرار داد.

برای عرضه آب ، آنالیز دقیق میکروبی آب با انواع روش های شمارش باکتری ها شامل MPN و فیلتر غشایی توصیه می گردد.

انواع روش های شمارش باکتری ها استخر

روش های که براش شمارش و جستجوی باکتری های موجود در آب های استخر و وان های حمام شامل شمارش بشقابی باکتری های، کلی فرم های گوارشی،استپتروکوکس مدفوعی همانند روش هایی است که برای آنالیز های آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می گیرد. روش هایی که برای آنالیز ارگانیزم های استافیلوکوکوس و سودوموناس مورد استفاده قرار می گیرد، با زمان احیا بالاتری مورد استفاده قرار می گیرد.

روش چند لوله ای MPN برای آنالیز نمونه های آب در مطلب آزمایش حضور کلی فرم توصیح داده شده است.

 

Rate this post

برچسب ها : , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp