تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

قیمت انجام آزمایش خاک کشاورزی

قیمت انجام آزمایش خاک کشاورزی

قیمت انجام آزمایشات خاک کشاورزی از عوامل و فاکتور های بسیاری تأثیر می پذیرد. از جمله این عوامل و فاکتورها می توان به کیفیت انجام کار، مصوباتی دولتی که در این زمینه تصویب شده، قیمت مواد شیمیایی که استفاده می شود، نوع دستگاه های مورد استفاده و … را می توان نام برد.

آزمایش خاک کشاورزی

قیمت انجام آزمایش خاک کشاورزی علاوه بر عوامل ذکر شده، از پارامترهایی که آزمایش می شود نیز تأثیر می پذیرد. یک سری از پارامترها در آزمایشگاه شرکت آبرام  برای خاک کشاورزی به صورت روتین انجام می شود. در زیر به این پارامترها اشاره شده و لزوم آزمایش هر کدام برای خاک کشاورزی نیز بیان می شود:

  • pH: که نشان دهنده اسیدی و یا قلیایی بودن خاک است. در خاک های قلیایی و با pH بالای 8 معمولاً ریز مغذی ها مثل آهن و روی کم است. در واقع در pH بالای 6 کمبود آهن اتفاق می افتد. و همین طور در pH بالاتر از 8 مواد مغذی مثل فسفر وجود ندارد. بر عکس در خاک های اسیدی (pH بین 4 الی 6) فسفر و عناصر ریزمغذی وجود دارد. ولی در این حالت میزان کلسیم و منیزیم موجود در خاک نیز کم است.

 

  • هدایت الکتریکی: هدایت الکتریکی میزان نمک محلول در خاک را نشان می دهد. این پارامتر در رشد گیاهان کشت شده بسیار تأثیر دارد چرا که وجود نمک در خاک باعث می شود که عمل جوانه زنی اتفاق نیوفتد.

 

جدول 1- میزان EC خاک و تأثیر آن بر روی گیاهان

 

  • فسفر: در صورت کمبود فسفر در خاک باید به آن فسفر اضافه شود. فسفر یکی از عناصر مغذی پرمصرف است که برای رشد مناسب گیاهان مورد نیاز است. نیاز گیاه به فسفر بسته به رطوبت و درجه حرارت خاک و همین طور ریشه گیاه متفاوت است و ممکن است بر اساس این شرایط کم و زیاد شود. مقدار این پارامتر در pH کمتر از 5 و همین طور pH بین 8.5 الی 9.5 کاهش می یابد.

 

  • پتاسیم: پتاسیم یکی دیگر از عناصر مغذی پر مصرف و ضروری برای رشد گیاه است. مقدار این پارامتر در pH کمتر از 5 کمبود پیدا می کند. در صورت کمبود پتاسیم در خاک باید به مقدار نیاز پتاسیم به خاک اضافه شود. اگر به مقدار بیشتر از نیاز خاک استفاده شود موجب کاهش مواد آلی (که در واقع بیان کننده حاصلخیزی خاک است) می شود. کمبود پتاسیم در خاک را می توان با کودهای حاوی پتاسیم رفع کرد.

میزان پتاسیم در خاک (چه کمبود و چه میزان بیش از حد آن در خاک) تأثیر مستقیم بر کیفیت محصول می گذارد. به طور مثال هنگامی یه یک درخت پتاسیم کافی دریافت می کند، میزان قند در میوه افزایش می یابد. اما اگر پتاسیم اضافی به درخت برسد موجب پوسیدگی میوه می شود. در غلات نیز پتاسیم موجب افزایش لیگنیزه و تولید کاه با کیفیت بالاتر می شود.

 

  • TKN (کل نیتروژن کجلدال): نیتروژن نیز یک ماده مغذی پرمصرف برای گیاهان محسوب می شود. نیتروژن در خاک به اشکال مختلف یافت می شود. بعضی از آنها برای محصولات قابل درسترسی است در حالی که برخی دیگر توسط گیاه جذب نمی شوند. نیتروژن نیتریک و نیتروژن آمونیاک (تبدیل شده به نیتروژن نیتریک) می توانند مستقیماً توسط گیاهان جذب شوند. نیتروژن در pH های کمتر از 5 و pH های بزرگتر از 9 کم می شود.

میزان نیتروژن موجود در خاک در شرایط های مختلف متفاوت می باشد. مثلاً باران، نحوه مدیریت خاک، کوددهی و باقیمانده محصولات مثل کلش، از جمله عواملی هستند که مستقیماً بر میزان نیتروژن نیتریک خاک تأثیر می گذارد. به همین دلیل میزان نیتروژن موجود در خاک بعد از یک زمستان پر بارش با میزان آن در پاییز و قبل از شروع بارندگی کاملاً متفاوت باشد. بنابراین توصیه می شود که حداقل یک آزمایش خاک در سال انجام شود. بهترین زمان برای آزمایش خاک نیز  قبل از کشت یا پایان زمستان است.

 

  • مواد آلی: مواد آلی یکی از پارامترهای های بسیار مهم و کلیدی در باروری و حاصلخیزی خاک محسوب می شود. مواد آلی خاک از ترکیبات آلی موجود در آن تشکیل می شود. به طور تقریبی، رنگ خاک می تواند نشان دهنده میزان مواد آلی موجود در خاک باشد. مثلاً خاک های تیره مواد آلی بیشتری دارند. مواد آلی بر طیف وسیعی از خصوصیات خاک تأثیر می گذارد و فعالیت بیولوژیکی را افزایش می دهد. این ماده به ایجاد مواد مغذی خاک برای گیاه کمک می کند، pH خاک را پایدار نگه می دارد و خطر فرسایش را کاهش می دهد. مواد آلی مواد غذایی از جمله نیتروژن و گوگرد خاک را فراهم ساخته و به بهبود شرایط فیزیکی خاک کمک می کند.

 

  • بافت خاک: بافت خاک (همان کلاس یا طبقه خاک) نسبت ذرات با اندازه های مختلف موجود در خاک را نشان می دهد. خاک ها بسته به نسبت رس، سیلت و شن و ماسه به چهار گروه عمده تقسیم می شوند که این چهار گروه عبارت اند از: خاک رسی، خاک شنی، خاک سیلتی و خاک لومی (یعنی خاک هایی که نسبت رس، شن و سیلت تقریباً برابر است). از آنجایی که خاک های شنی خاک های ضعیفی از لحاظ نگهداری آب و مواد غذایی هستند مواد آلی برای این نوع خاک ها می تواند به عنوان نگهدارنده آب و مواد غذایی عمل کند. برای خاک های رسی که خاک های سنگینی محسوب می شوند و مشکل زهکشی دارند، مواد آلی می تواند این مسائل را بهبود ببخشد.
  • آهن: میزان آهن در خاک کشاورزی باید بالاتر از 5 پی پی بی باشد. در شرایط کمبود آهن در خاک باید از کودهای حاوی آهن مثل سولفات آهن و در شرایط حادتر از کلات آهن استفاده کرد.

 

  • روی: کمبود روی و همین طور آهن در خاک های قلیایی و pH بالای 8 اتفاق می افتد. در شرایط کمبود روی باید از کودهای حاوی روی و در صورت ظاهر شدن کمبود روی بر روی درخت باید از محلول پاشی سولفات روی استفاده کرد.

 

  • مس: با اینکه مس بالقوه یک فلز سمی برای گیاه محسوب می شود با این حال یک عنصر ضروری برای رشد و نمو طبیعی گیاه است. اما وجود مس اضافی در خاک مانع رشد گیاه شده و فرایندهای مهم سلولی را مختل می کند. در صورت کمبود مس در گیاه موجب کوچ ماندن برگ گیاهان و همین طور ایجاد سوختگی در برگ های سرشاخه ها می شود.
  • منگنز : کمبود منگنز خاک نیز در pH بالای 8 و نیز کمتر از 4.5 دیده می شود. اگر مقدار منگنز خاک فراتر از حد معمول باشد حالت سمیّت پیدا می کند و گیاه را سمی می کند.

 

  • بور: بور نیز یک ریز مغذی است که برای رشد و سلامتی کلیه محصولات حیاتی می باشد. بور باعث افزایش تولید و نگهداری گل، افزایش طول و جوانه زنی لوله گرده و رشد دانه و میوه می شود.

 

شرکت آب راهبر محاسب دارای یک آزمایشگاه مجهز است که قادر به آزمایش کلیه پارامترهای خاک با استفاده از پیشرفته ترین دستگاه ها می باشد. آزمایش ها توسط یک تیم با تجربه که اکثراً از فارغ التحصیلان دانشگاه شهید بهشتی هستند انجام می شود. بعد از انجام آزمایش در صورت درخواست مشتری ها نتایج بدست آمده برای آنها تفسیر می شود. قیمت انجام آزمایش خاک کشاورزی برای پارامترهای ذکر شده در شرکت آب راهبر محاسب 650 هزار تومان می باشد. در صورت تمایل برای گرفتن مشاوره در زمینه نحوه نمونه برداری و همین طور ارسال نمونه خاک جهت آزمایش با ما تماس بگیرید.

3.5/5 - (29 امتیاز)

برچسب ها : , , ,

به اشتراک بگذارید :

سلام وقتتون بخیر می‌خوام واسه باغ انگور بالای ده سال آزمایش خاک‌و‌اب انجام بدم چه آزمایش های لازم است و کوددهی هم بیشتر با کود حیوانی و سفید و سیاه انجام شده

باسلام وادب وخدا قوت خدمت شما عزیزان، جهت آزمایشات کامل، چه مقدار خاک مورد نیاز می‌باشد ،البته جهت درختکاری

سلام برای استعلام قیمت با شماره واتساپ شرکت 09390391606 تماس بگیرید… ولی در حال حاضر شهریور 1402 هر یک نمونه میشه 1.300.000 تومان

whatsapp