تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

محیط های کشت میکروبی آب

محیط های کشت میکروبی آب

محیط های کشت میکروبی آب شامل محیط های برای رشد باکتری های آلاینده آب است که برای رشد باکتری های کلیفرم، LES Endo agar و M-Endo medium است. در صورت استفاده از محیط LES Endo agar، باید محیط را در یک لیتر آب حاوی  ۲۰ میلی لیتر اتانول ۹۵% حل کرده آن را جوشاند تا آگار آن حل شده و سپس تا دمای45-50  سرد کرد. برای استریلیزاسیون، نیازی به اتوکلاو نیست. سپس باید داخل پلیت های شیشه ای یا پلاستیکی mm ۶۰ حدود 5-7   میلی لیتر محیط کشت ریخت و در محیط بدون نور و دمای ċ 8-4  نگه داری کرد. بعد از دو هفته، پلیت های استفاده نشده را دور بریزید.

محیط های کشت میکروبی آب

 

در صورت تهیه و استفاده از محیط باید همانند مراحل تهیه محیط LES Endo agar عمل شود.

محیط های کشت میکروبی آب

محیط­های کشت آزمایش تاییدی کلیفرم

  • P-A برات: این محیط به صورت پودر موجود است. وقتی نمونه ­ی مورد استفاده ml 100 باشد، باید محیط کشت سه برابر غلظت ساخته شود. محیط را در آب (بدون حرارت دادن) حل کنید. ml  ۵۰ از محیط را وارد بطری به حجم  ml ۲۵۰ نمایید و در دمای ċ ۱۲۱ به مدت ۱۲ دقیقه اتوکلاو کنید ( زمان کل استریلیزاسیون ۳۰ دقیقه یا کمتر باشد). ‏ph نهایی بعد از اتوکلاو باید 0.2±6.8 باشد.
  • لوریل تریپتوز برات: به این محیط g/L 0.01 برم کرزول ارغوانی اضافه کنید تا تولید اسید ( اندیکاتور نتیجه مثبت آزمایش) مشخص شود.

 

 روش ساخت

۱۰۰ میلی لیتر نمونه را به محیط کشت P-A برات داخل بطری با حجم ۲۵۰ میلی لیتر تلقیح نموده و به مدت ۵ ثانیه بطری را سر و ته کنید تا نمونه و محیط کشت (سه برابر غلظت) کاملا مخلوط شوند. سپس در دمای ċ5±35 قرار دهید و بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت تولید اسید (وجود رنگ زرد در محیط به دنبال تخمیر لاکتوز) را بررسی کنید. با تکان دادن بطری و تشکیل کف وجود گاز مشاهده می شود. وجود گاز و تشکیل اسید، نشان دهنده نتیجه مثبت تست احتمالی است.

 طرز تهیه محیط کشت سیب زمینی :

نیم کیلو سیب زمینی را خوب شسته بعد از پوست گیری در یک لیتر آب بپزید تا کاملا له شود سپس آن را از الک گذرانده و حجم آن را با آب مقطر به یک لیتر برسانید ۲۰ گرم گلوکز اضافه کرده و در هر یک از لوله های آزمایشگاه ۱۰ سی سی توزیع کرده به مدت ۱۰ دقیقه توسط اتوکلاو استریل کنید

 محیط گلوکز پپتن آگار

عصاره گوشت               ۳ گرم                             آگار                ۲۰ گرم

پیتن                         5گرم                              آب مقطر            1 لیتر

گلوکز                       ۵ گرم

 

 

4.5/5 - (2 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp